Transgrancanaria Advance 65km


Transgrancanaria Advance 65km hadde jeg gledet meg til etter å ha trent her for en måned siden.
Etter en busstur på 2 timer til Start området lå alt til rette for en super dag. Det var varm allerede kl 9 om morgenen og varmt som bare det ble resten av dagen. Det var kommet inn en Calima fra vest Saha (calima er en slags varm vind med mye sand fra Sahara).
Klokken 9 gikk start skuddet og ca 1000 løpere sneilet seg over start linjen. Etter 2 kuperte km skulle samtidig løpere inn i første fjell stigningen. Det ble kø kø kø i skilpadde tempo der det ikke var mulig å passere hverandre på stien.
Etter 5 km løsnet det og løpet fortsatte ned mot første drikke stasjon etter 11km. Jeg hadde med meg mye selv, som 4 polar brød, 9 gel, en halv liter næringsrik drikke beregnet på syke og gamle(E+ fra TINE) , pluss litt power gums og energi pulver. Dog før mat stasjonen var det tid for første toalett besøk(bommelom). Jeg fylte flasker og tok litt banan før jeg gjorde meg klar til å «klatre» opp til Rock Nublo. Oppstigning gikk som en drøm uten at jeg presset.

Fra Rock Nublo var det kupert terreng til andre drikke stasjon. Derfra var det gjennom skogen og nesten opp til Pico dl Nieves, før det gikk nedover igjen, og på nedfarten ble det bommelom nummer 2. Partiet ned her og til Cruz Grande har fantastisk terreng og utsikt og gikk i godt tempo, men tøff for fremside av lår.
Fra Cruz Grande(ca 40km til mål) og til neste drikkestasjon går løpet på kupert fin sti.
Nok en drikkestasjon ble tilbakelagt og nå begynte nedover løping for alvor til tider i meget krevende teknisk terreng. Dette spiste etter en stund opp musklene på fremsiden av lårene og jeg ble forvandlet fra en løper og til en tur gåer, og da raser minutter i negetaiv favør fort. Skjema til 9 timer sprakk fort her og fokus ble og ikke måtte stoppe helt opp så fikk tiden bli deretter.
Vel nede fra den vanskeligste nedstigning og til drikkestasjon Ayaguares kom jeg med krampe tendenser. I dag ville jeg ikke ha kramper men slapp nok ikke unna. Det som var positivt var at de ikke kom av belastning ved å løpe oppover men nedover(var det positivt?)
Cola og påfyll av diverse og det bar ut på nest siste etappe mot mål. Ut fra Ayaguares er siste orntlig stigning og her løper jeg forbi mang og slik var dagen, for jeg løper forbi løpere oppover og blir forbi løpt av flere nedover. Etter toppen ved Ayaguares og ned not elve leiet mot Maspalomas ble det full stopp med krampe, så da ble det gåing igjen i 4 km. Men jeg er ultra løper og plutselig så våknet kroppen igjen og jeg fikk en fin opplevelse inn mot siste drikkestasjon 4 km før mål og plukket løpere igjen.
Det ble ikke stopp på siste drikkestasjon men full gass så langt det lot seg gjorde for å holde krampene under kontroll.

Mål 10 timer 14 minutter så 45 minutter bak målsettingen for dagen. Men jeg klarte andre målsetting og det var å gjøre et god løp i min klasse 50+, der jeg ble nummer 23 av ca 80 som fullførte samt det var mye DNF(did not finich). Så veldig fornøyd med det. Ble nummer 225 totalt av ca 1000 påmeldte /startende.
Oppsummering : dette løpet passet ikke meg. Grunn for mye nedover løping i forhold til stigning på harde grus, jord og stein stier, 2600hm stigning mot 3600hm.

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Askøy på langs turen.

Start Kleppestø

Askøy på langs hva er det? Jo det er ut fra det jeg vet en løype som er blitt tilrettelagt fra Kleppestø kaien og til Herdla fort. Løypen er tilrettelagt og merket av frivilge. De frivillig består av en gruppe som kaller seg Dugnadsgjengen, Ask friidrett, Askøy O-lag og Askøy turlag. Det har vært gjort at stort arbeid med løypen, noe som har gjort friluftsliv og løping til fantastisk velferd for Askøys befolkning.

Traseen fra Kleppestø kaien og til Herdla

Nå arrangeres også løpet Askøy på langs med diverse distanser. Det er Askøy Xtreme som er 42.2km, Askøy på langs 36km og Askøy på langs familie fra Træet til Herdla på ca 14km.

Dugnadsgjengen sitt fantastisk arbeid

Selv har jeg deltatt to ganger på arrangementet men løpt traseen mange ganger og senest i dag, som jeg vil skrive litt om.

Cato, Torbjørn og Joakim

Jeg og tre løpevenner startet i fra Kleppestø kaien med hodelykt klokken 08.30. Det var Joakim, Torbjørn og Cato.

Det var duskregn og 7°c. Etter ca 1.5km på asfalt så bar det inn på kjærlighets stien som går fra Florvåg og til Bergheim og derfra på godt tilrettelagt sti til Kolbeinsvarden. Da vi var kommet oss ned fra Kolbeinsvarden og til Ingersvannet var det lysnet til dag. Den videre traseen går fra Ingersvannet og til det som vi kaller Lien. Fra Lien går det opp til nedsiden av Dronningen. Må her si at løypen burde gått til enden av Lien ved Ask og opp til Dronningen. Etter Dronningen gikk det ned til Ravnanger idrettsanlegg, forbi Båteviksvannet og til Åsebø der hovedveien krysses.

Passering lille Besseggen

Neste strekkning er gjennom deler av Åsebø skogen og til Åsebø toppen. Nå var de fleste høyde meter unnagjort og vi nærmet oss halveis. Føret hadde vært bløtt og sugende men tempoet var moderat så det hadde ikke kostet så mye. Da vi var kommet halveis bar det inn på den nye grusveien som lages ved Singlingevannet. Dette er og kommer til å bli en super tilvekst for folkehelsen på Askøy, for her kan en ferdes med alt fra barnevogn og til rulator. Dog så må jeg skyte inn igjen at jeg synes løypen skulle ha gått oppom Kjerrgardstårnet. Etter det fine grusede partiet ved Singlingevannet så kom vi ned mot Nordre-Haugland og Træet. Traseen fra Træet og til innkjørsel Eikevågen gjennom skogen synes jeg er den tyngste og kjedeligste på turen. De neste strekningene mot vanntårnet før asfalt strekket mot Herdla begynner synes jeg er fantastisk fine. Vi passerte 4 flotte små bygder og mellom hver av dem kommer vi opp i høyden og får fantastisk utsikt ut over innseilingen til Hjeltefjorden med Øygarden i bakgrunnen.

Herdla broen
Fornøyde gutter konstaterer at turen snart er over.

De siste to strekkene er fra vanntårnet ved Mjølkeviksvarden og til rett etter Herdla bro. Dette er et asfalt strekk på noen km. Siste biten er fra Herdla bro og til Herdla fort, der vi løp på den fine stein stranden som er tung å løpe i. Vi brukte 5t30min totalt med diverse stopp underveis.

Rullestein stranden på Herdla.

Det var en fin tur med tanke på at det er desember og vinter, noe som vi ikke merket i dag.

Litt informasjon om turen.

Så til dere som leser dette så kan jeg anbefale denne traseen på det varmeste og det spiller ikke noe rolle hvor langt en løper eller hvor en starter.

Slik kan Askøy på langs se ut en vakker solskinns dag.

Med slike merker, merkebånd og annen type merking er det lett å følge løypen.

Publisert i Uncategorized | 1 kommentar

Brått møte med vinteren.

Redningshytten Gullfjellet med Jan, Øyvind og Frode

Med en sekk pakket med løpeklær for en kald høst økt så ble dagens tur en oppvekker om hvordan sekken heretter bør pakkes. For dette ble et møte med kong vinter. Jeg hadde med meg god vindjakke, ulltrøye, vind bukse, tynne ullvotter, lue og buff samt piggsko. Det gikk ikke lange stunden før jeg merket at jeg manglet vindvotter, ekstra genser og tykk vinter jakke. Jeg frøs som bare fan da det snødde og blåste godt til tider. Heldigvis så fikk jeg låne en vind jakke av Frode og det reddet turen fra den verste kulden.

Vindfull ved Redningshytten.

Når det gjelder turen så gikk den fra Hausdalen opp til Redningshytten og videre til Hausdalshorgi. Turfølget fra Bergen Løpeklubb i dag var trener Jansamt Frode og Øyvind. Det var stedvis mange snøfonner og løs snø. Når det er fonner og løs snø i Gullfjells traktene så er det fare for å gå igjennom snøen og skade seg på steiner. En annen ting er små bekker som blir usynlig og som vi tråkket ned i og ble våt på beina.

Da vi kom oss opp på Hausdalshorgi ble det bestemt at vi skulle ta oss ned kanten mot sør og rett ned igjen i dalen. Det viste seg raskt at stien ned var snødd igjen noe som førte til at vi ikke klarte å finne et godt veivalg ned. For å si det rett ut så ble det en meget strabasiøs tur nedover gjennom tett brake kratt, steinur, små bekker og til slutt tett og nesten ufremkommelig løvskog kratt. Vi bruke ca 30 minutter pr km nedover fra ca 700 meters høyde. Vi kom oss ned til slutt i to grupper.

Hausdalshorgi med Jan og Frode.

Vel nede hadde jeg naglebit på fingrene, tærne var iskaldt og kroppen var generelt kald og våt. Lyske problemene mine hadde jeg også fått kjenne på i nedstigningen. Uansett så syntes jeg det var en kul tur og det går nok rett inn i historien over strabasiøse turer Bergen Løpeklubb har vært på.

Store fonner på vei til Redningshytten

Nå hjemme i sofa kroken så innser jeg at heretter så må sekken pakkes for vinter forhold.

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

RunForFunMan 2017 – 2018

Da sniker jeg meg inn på bloggen min igjen etter at jeg har lagt lavt i terrenget når det gjelder posting. Bloggen har også vært nede slik at ingen har kunnet lese tidligere innlegg. Når jeg nå setter i gang igjen så vil jeg skive litt om hva jeg har syslet med av løp og trening siden sist.

2017

Bergen Ultra 63.3km, 7 fjellsturen, Lysefjorden inn ultramaraton, Rallarvegsløpet, Bergen skogsmaraton, Berlin maraton, Maratonkarusellen Bergen, Maratonkarusellen Bergen Hans Jakob minneløp. Syklet Bergen-Voss.

2018

3 halvmaraton og 2 maraton i maratonkarusellen Bergen, Kristiansand ultra, Ecotrail Oslo 80km, Oslo trippelen, Askøy på langs. Syklet Bergen-Voss.

I tillegg til mange konkurranser så meldte jeg meg inn i Bergen Løpeklubb for et år siden. Dette har vært med på å gjøre meg til en bedre løper. Vil komme tilbake til konkurransene jeg har vært med på etterhvert og erfaringer med å bli medlem i en klubb.

Da vil jeg fra neste innlegg begynne å rapportere fra min treningshverdag.

RunForFunMan.

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Valg av løpesko

Jeg har siden jeg begynte å løpe ikke brydd meg så mye om hvilke sko jeg har hatt på beina. Det har liksom blitt slik at de skoene som jeg har brukt mest den siste tiden har vært de beste. Ja jeg hadde problemer de 2-3 første årene etter jeg begynte å løpe. Jeg hadde langdistansekne 2 ganger men tror nok det skyltes for mye mengde på for kort tid. Etter det har jeg ikke hatt problemer med skade i beina.

Mine sko.

I dag er jeg fremdeles slik at det ikke spiller noe rolle hvilke sko jeg bruker. Dog har jeg merket en hvis forskjell på sko som passer meg siden jeg har fått en bedre erfaring med diverse merker. Jeg er blitt noen år eldre samt at jeg øker treningsmengden litt fra uke til uke. Dette gjør at restitusjon er viktig. God restitusjon får jeg blant annet gjennom å bruke sko med bedre demping. Før løp jeg som regel med sko med lite demping på asfalt og i skauen. Nå løper jeg ikke så mye på asfalt, jeg tror jeg løper 85% i skauen og resten på asfalt. Men jeg er gått over til stort sett å bruke HOKA som har god demping begge plasser. Etter at jeg gikk over til HOKA så er jeg ikke plaget med så mye gangsperre som tidligere.

HOKA rapa nui 2s terreng sko.

Det jeg også kan si om HOKA sine terreng sko ut fra den erfaringen som jeg har så er dette de beste skoene jeg har hatt når det gjelder gripe evne på fjell. Jeg sverget til Inov i mange år men de er bare rett og slett for dårlige når det gjelder gripe evne og demping ved løping i variert terreng. Inov skal få skryt når det gjelder å løpe i myrer og på myke skogs stier. Ja noen vil nok snakke om vekt på sko og da spesielt på lange løp, men jeg har kommet til at økt vekt p.g.a god demping får en igjen gjennom friskere bein som en får gjennom bedre demping.

Mine asfalt sko er HOKA one one Clifton 2. Disse skoene har jeg nå brukt på 2 halv maratoner på asfalt siste 2 måneder. Nå presset jeg ikke på noen av løpene da jeg tok det som to kondolerte treningsøkter. Etter disse to løpene var beina lette og fine sammenlignet med andre rolige løp som jeg har løpt med sko med mindre demping.

HOKA one one Clifton 2.

Det er en del jeg har snakket om som synes HOKA blir for ustabile. Dette har ikke jeg merket noe til.

Så er det dette med pris på løpe sko. Det er alt for dyrt å kjøpe årets modell med såkalte nye forbedringer. Kan jeg unngå det så kjøper jeg aldri sko til full pris som ofte ligger på mellom 1500-2000 kroner. Jeg søker mye på internett etter tilbud selv om jeg ikke kjøper mange sko på nettet. Jeg kjøper ofte sko når en sportsbutikk i nærområdet når de averterer med salg. Er jeg i en sports butikk så går jeg alltid til «billig hyllen» eller ser etter tilbud. Kjøpe f.eks 4 par sko hos Sport 1 i januar som var nedsatt med 70%. Ja det var gjerne fjorårsmodellen eller eldre men hva så. De skoene var for et til 2 år siden noen av de best før nye modeller overtok.  Vil selvfølgelig si at å kjøpe løpe sko på Dine Sko eller Europris bør unngås, dog vil jeg si at det er bedre å komme seg ut å løpe enn å sitte på sofaen, så hvis Europris sko er enste valget så får det duge.

Til slutt vil jeg si at for meg har HOKA åpnet veien for mer trening. Uansett så vil jeg nok fremover også kjøpe andre sko merker for å prøve ut disse. En del av treningen er jo å utprøve diverse treningsutstyr.

Som mange årig løper i Sumpen så sverget jeg til Inov sammen med mange andre løpere som bildet viser.

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Matatonkatusellen 2 løp 2017

Start Fana stadion i snødrev.

Årets andre løp i maratonkarusellen gikk av stabelen i et forrykende vær. Det begynte med snø og sterk vind. Snøen gikk etter hvert over til regn noe som gjorde løpet meget surt og kaldt. Ut fra antallet startende så var det nok mange som valgte å holde seg hjemme i dag.

Jeg pleier som vanlig å stille uansett vær og vind som i dag. Plan for dagen var en lett gjennomkjøring, samt å en napp i pokalen om 5 halve maraton på Bergensk jord. Jeg stiller som mange vet bare opp for å treffe løpevenner samt ta løpet som trening. Jeg skulle egentlig løpe sammen med min kammerat Øyvind L i dag men han hadde blitt syk. Gleden var da stor da jeg møtte Morten og Inger Johanne før start. Morten skulle løpe hel men Inger Johanne skulle løpe halv noe som gjorde at jeg kunne slå følge med henne. Eneste oppvarmingen min før løpet i dag var å holde meg innendørs til løpet startet. Jeg føler jeg ikke trenger oppvarming når jeg skal løpe rolig fra start av.

Starten gikk og det var bare til å finne marsj farten for dagen. Planen var   ca 5.15 min/km med sluttid da ca litt over 1t50min. Skravla gikk som vanlig i ett sett på meg mens vi løp oppover mot vending 10.5 km. Jeg sa til Inger Johanne at hvis jeg snakker for mye så er det bare å be meg om å holde kjeft. Tror jeg selv begynte å snakke mindre etter vending for været var blitt skikkelig ufyselig og jeg begynte å bli våt og kald. Er egentlig ikke mer å si om løpet en at jeg var svært happy da vi begge to gikk i mål etter 1t50min våte som to kråker. Trøtt var jeg ikke men p.g.a dårligt vær og at jeg måtte på do så var ikke dette et løp å rope hurra for i dag. Selvfølgelig så må jeg som vanlig takke maratonkarusellen for nok et prikkfritt arrangement som jeg vil anbefale for alle. Er en mye bedre løype i Fana enn Bergen City Maraton sin løype. Så for alle dere som ønsker å løpe en halv eller hel maraton så ta heller turen til Fana for å løpe. Her har dere 6 muligheter i løpet av året.

Se: http://www.maratonkarusellen.no/showpage.asp?refnr=12 og https://www.facebook.com/Maratonkarusellen-154619834551843/?fref=ts

Maratonkarusellen løp 2 2017.

 

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Prosjekt vektreduksjon.

90 kilo's Trond

90 kilos Trond 2010

Ved juletider så satt jeg meg et hovedmål og noen delmål for hva jeg ønsket å gjøre noe med for å komme meg i bedre form og ut av komfort sonen og inn i trenings sonen. Hovde mål var vektreduksjon. Delmål var å bedre kondisjonen, løpe lengre treningsturer, gjennomføre en til to intervaller i uken og få mer høydemeter.

Hovedmålet startet jeg på 1 januar etter en mat rik jule og nyttårs feiring. Kroppsvekten måtte ned hvis jeg ønsket å få bedre løpsopplevelser fremover.  Historien min når det gjelder vekt er som følgende: 2008 = 94 kg, 2010 = 90 kg, 2013 = 72 kg, 2016 = 80.5 kg. Så etter noen gode år var jeg nå inne i en negativ trend. Å bryte en slik negativ trend er ut fra erfaring en meget hard øvelse, men med rett fokus så tenkte jeg dette ville gå fint. Og min oppskrift til vektreduksjon skal dere nå få.

Jeg smiler for tiden. Trening er herlig

Jeg smiler for tiden. Trening er herlig

OPPSKRIFT MIN VEKTREDUKSJON:

MAT:

Først så måtte jeg ha en plan for å gå ned i vekt. Min plan var å kutte ut all alkohol, brus og snop i hele januar, for så å sleppe litt opp i februar. Jeg mente det var litt viktig med en hurtig og litt brutal start i stedet for å dra det for langt ut. Når det gjald alkohol så gikk det uten problemer. Snop var det litt verre med. Jeg spiste ikke sjokolade så hurra for det, men sprakk på en neve med peanøtter og noen få chips flak. Ikke noe stor sprekk så var fornøyd med dette. Var suget etter snop og alkohol stort? Ikke når det gjaldt alkohol. Snop suget kjente jeg på i perioder og da spesielt i helgene.

Neste var daglig matinntak. Der la jeg om til å leve så normalt som mulig med justeringer

Ingredienser til brødbaking.

Ingredienser til brødbaking.

med tanke på sunnere mat. Jeg begynte å bake mitt eget brød basert på grovt fiber rikt mel tilsatt kli, solsikkekjerner, nøtter, havregryn m.m. Majonesen og rekesalaten ble byttet ut med sunnere pålegg. Det ble spist brød til frokost og kvelds. Middagstallerken besto alltid av minst 50% grønsaker. Ved inntak av både frokost, middag og kvelds spiste jeg meg aldri stapp mett. Ellers så supplerte jeg med litt frukt og lett yoghurt innimellom.

Jeg har nå når vi er godt inne i februar sluppet litt opp og tillater meg litt mer av alt når jeg føler for det.

I tillegg til mat omlegging så bruker jeg faktisk badevekten som et viktig hjelpemiddel. Jeg løpet ikke på vekten hver dag og noterer gram og blir enten glad eller sur for noen gram opp eller ned. Nei jeg bruker vekten som et justerings verktøy en gang i uken der jeg veier meg på samme tidspunkt. Ut fra den ukentlige veiingen får jeg en pekepinnen på om matinntaket virket greit, og om eventuelt justeringer måtte til.  Siden jeg ikke bare ønsker vektreduksjon gjennom mat, men også trening så tenker jeg det ikke er så lurt å gå for hurtig ned. Restitusjon ved trening er viktig og da må kroppen ha nok næring.

Hjemme bakt brød

Hjemme bakt brød

TRENING:

Ved siden av korrigering av mine matvaner  så ønsket jeg å kombinere det med trening for å gå ned i vekt. Mål for treningen i starten var bevegelse av en eller annen form hver dag i hele januar. Dette gjennomførte jeg neste helt. Jeg beveget meg i 26 av dagene i januar i en eller annen form.

Hovedplanen med treningen var minst en intervall økt i uken. Den ble gjennomført enten

Ut mot havet. Deler av Askøy på langs går i nydelig kystlanskap.

Ut mot havet. Deler av Askøy på langs går i nydelig kystlanskap.

som en kort og hard bakkeintervall eller løp på Ravnanger banen, som gjerne var15x400m. To langturer og da gjerne med litt høydemeter  var viktig å få til. Jeg har hatt noen turer fra Skålevik over Lyderhorn-Damsgårdafjellet-Løvstakken og til byen. Deler av Askøy på langs løypen har også vært flittig brukt. Langturer er gode fettforbrennings turer. Utover dette så har jeg hatt ukentlige korte rolige turer sammen med Follesø Mannskor trenings gruppe og Astrik løpegruppe.

RESULTAT:

6 kg på 6 uker der jeg sikkert også har økt muskelmassen litt. Jeg ser på dette som en kontrollert vektreduksjon og er kjempefornøyd. Tenker jeg en dag skal putte 6 kg stein i en ryggsekk og ta meg en løpetur, tenker jeg da får føle hvordan 6 kilo føles. Nå kan jeg slippe opp litt på mat regime og kose meg når jeg vil uten at det vil ha store utslag på vekten. Vil uansett ha fokus på å gå ned noen kilo til for det er fremdeles nok å ta av.

Kolbeinsvarden sammen med min gode venn Harald.

Kolbeinsvarden sammen med min gode venn Harald.

VEIEN VIDERE:

Vi nærmer oss slutten av siste vintermåned og godt skal det bli. Dog skal det sies at jeg føler ikke vi har hatt vinter i år. Gleder meg til våren med lysere dager. Alt blir liksom enklere når dagene blir lenger.

Jeg har noen fantastisk treningsvenner, så å få langturer sammen med dem kommer til å bli et av hovedfokusene. Trener godt alene men må av og til ha nye impulser og det får jeg gjennom trenings venner.

Jeg er faktisk også litt redd for å pådra meg en eller form for trenings skade. Fra før av så sliter jeg fremdeles med den vonde skulderen men den er jeg blitt så vant til å forholde meg til. Jeg er ivrig på å trene når jeg først har et mål. Den treningsviljen kan bli for stor og da er også faren der for å pådra seg en skade. Kjenner jeg må skjerpe meg allerede.

Gleder meg til månedene som kommer.

Løvstakken sammen med Øyvind.

Løvstakken sammen med Øyvind.

 

 

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar