Årets første triathlon. BTC crew race

Løype informasjon

Løype informasjon

Etter flere uker med fint vær møtte mellom 20-25 triatleter på parkeringsplassen i Kollevåg på Askøy i duskregn. Det var Bergen Triathlon Crew Race som skulle gjennomføres. Jeg skulle kjøre ½ Ironman distanse(1800m svøm, 90 km sykling og 21 km løping.) Dette blir min første av 2 oppkjørings- konkurranser frem mot Norseman.

Siden jeg har min hoved tilknytting til Askøy sykkel & og triathlon klubb og stilte med BTC, så hadde jeg i forberedelsene til racet funnet frem mine TINE sykkel og løpeklær for å være mest mulig «nøytral».

Hva skal en pakke med seg til en slik øvelse? Jo mest mulig viktig, men samtidig minst mulig. Det er alltid viktig å legge en plan på forhånd. Dette gjelder klesvalg, matvalg og rittopplegg.

Klær:

Svømming:  våtdrakt, neoprensokker, svømmebriller og badehette.

Sykkel:  ¾ sykkelnikkers, ullsokker, ulltrøye, kort sykkeltrøye, korte hansker, hjelm og briller.

Løping: Joggesko, ¾ løpe tights.

Mat: 2 flasker til sykkel, 2 sjokolader, 1 lakseskive og 2 gel. Til løping en næringsrik shake, 2 gel,  2 dl cola og litt sportsdrikke.

Planen før racet var:

Svømme på 40 minutter, sykle under 3:30 timer og løpe under 2 timer. Jeg var fast bestemt på å kjøre kontrollert hele veien for å ha overskudd til videre trening fremover.

Klar til å gå i vannet

Klar til å gå i vannet

Racet:

Det var start i vannet og som vanlig prøver jeg å unngå de «store» mengdene armer og bein i starten. Da signalet gikk startet jeg og crawle sammen med feltet. Merket ganske raskt at jeg har forsømt svømmingen de siste 3 månedene og at det var første gang jeg hadde drakten på. Etter fjorårets Aurlandsfjellet  Xtreme Thriathlon og svømming gjennom vinteren så trodde jeg at jeg hadde kontroll på crawl, men den gang ei. Crawl er ferskvare og jeg gikk på en smell. Etter 200 meter måtte jeg gi meg med crawl. Fikk rett og slett ikke nok oksygen og flyt i kroppen. Panikken tok meg og jeg begynte å få negative tanker i hodet.  Under resten av min ferd mot mål fikk jeg enda en ny opplevelse som blir nyttig å ta med seg. Våtsokkene var for store og fungerte som drivanker. Etter 45 skuffende minutter i vannet kravlet jeg meg opp til T1. I fjor brukte jeg 39 minutter på sammen distanse. Jeg tok meg god tid og skiftet til sykkelklær. Hadde glemt å starte klokken ved start så jeg vet ikke hvor lang tid jeg brukte i T1, men ca 10 minutter kan jeg tenke meg.

Startskuddet går.

Startskuddet går.

Ut fra T1 i kontrollert tempo. Plutselig føltes det som om noe var galt igjen. Yes jeg hadde glemt å ta på sykkelbrillene. Så ferden ble til tider ubehagelig.  Planen var å kjøre på 80%av makspuls og gjerne gi litt ekstra over noen bakketopper. Alt gikk etter planen og jeg kom relativ pigg inn til T2. Tid sykkel 3:13 timer over 90 km med 27.8 km/t  i snitt.

Brukte ikke så lang tid i T2. Tok av meg sykkelbuksen, kastet på meg en løpe tights og joggesko. Drakk litt shake og vann. Planen for løpingen var ca 5.50 tempo med en slutt tid på rundt 2 timer. Løpingen gikk greit til å begynne med men etter ca 12km begynte det å «brenne» å fremsiden av lårene. Skjønte raskt at jeg ikke var godt nok restituert etter å ha syklet Bergen-Voss og løpt 7fjellsturen samme helg. Pytt pytt det gjorde ingen ting i forhold til planen min. Passerte mål med en løpetid på 1:57 timer og et 5:42 tempo.

Totaltiden er jeg ikke helt sikker på, men tror den var rundt 6:09.20. Kommer tilbake med oppdaterte tider når jeg har dem.

Jeg fikk ikke startet klokken min ved start. Trodde jeg brukte litt lenger tid, men BTC tid ble 06:00:35 timer.

Trond Pedersen svøm: 0:44:50  Vending sykkel: 2:29:30 Inn T2: 4:08:00  Ut T2: 4:12:00 Vending løp: 5:07:00 Mål:  6:00:35

T2, på med sykkelklær.

T2, på med sykkelklær.

Oppsummering:

Først og fremst så kan jeg ta ut litt mer i alle delene av racet.

Svømmingen må det jobbes mye med fremover. Jeg vet at jeg kan fokusere og jobbe målrettet når jeg må ta tak i noe. Mål i Haugesund på svømming er 41 minutter.

Sykkel har jeg noe å gå på og kan spise noen minutter. Jeg brukte den «tunge» aluminiums sykkel i dag, i Haugesund plukker jeg frem lettvekteren i carbon.

Løpingen er grei, her tar jeg ut 1 til 3 minutter.

På T1 og T2 kan jeg plukke 4 til 5 minutter.

Veien videre:

Først blir det Fanaløpet 30 juni. Målsetting for løpet enda ikke klar.

Haugesund 8 juli, der jeg skal kjøre Ironman 70.3. Målsetting blir 5:59 timer.

Svømming vil bli hovedfokus de neste ukene.

BTC

BTC

Retter en stor takk til Bergen Triathlon Club for å legge til rette for en slik gjennomføring. Ikke minst så må de frivillige som stiller opp og tar tiden og «passer» på oss takkes spesielt.

Vil avslutte med å si at etter helgens gjennomkjøring så er jeg ikke superoptimist i forhold til å komme meg opp på Gaustatoppen. Jeg sier det ikke for å være negativ, men være realistisk.

Betenkt

Betenkt

Trondtri

Om RunForFunMan

- Alder 52 år - Bosted Askøy - Kone + 2 barn - Jobb - TINE - Hobby: Follesø Mannskor Follesø Mannskor Trim Bergen Løpeklubb
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..