Hvordan takler jeg treningsskade?

Bildet er tatt i april 2012. Tankene går for tiden mot ny sykkelsesong. Med Øyvind, Camilla og Trond

Bildet er tatt i april 2012. Tankene går for tiden mot ny sykkelsesong. Med Øyvind, Camilla og Trond

Jeg vil si at jeg trener rimelig mye når kroppen fungerer. Ja dere vil sikkert ha antall timer pr uke. Jeg trener mellom 10 og 15 timer i uken. Det er når kroppen fungerer jeg føler meg i flytsonen. Det gir meg godt humør og overskudd til mer trening. Mer trening fører til mer belastning på kroppen. Når kroppen da ikke får nok restitusjon mellom øktene så går den ekstra treningsmengden over til slitasje på muskel og ledd. Dette vet jeg for jeg går jevnlig på slike ”smeller” og blir skadet. Jeg er hele tiden klar over farene ved å øke treningen for mye med følgene av det. Hvorfor gjør jeg det da? Jo det er fordi jeg ønsker å forbedre meg på løping og sykling, samtidig som jeg koser meg med treningen. Det er da det er vanskelig å finne kroppens balanse i forhold til økt treningsmengde opp mot nok restitusjon. Jeg er jo ikke noe ”ungdom” lenger og det er bare 3 år siden jeg begynte å trene aktivt.

Gode treningsvenner på Dronningen Askøy. Med Jorid, Eva, Gunnar, Gunn-Sylvi og Pål.

Gode treningsvenner på Dronningen Askøy. Med Jorid, Eva, Gunnar, Gunn-Sylvi og Pål.

Nå har jeg kommet i den situasjonen igjen der jeg har problemer med skade. Denne gangen er det lysken. Den har kommet snikende i løpet av 1 måneds tid med økende smerte. Hva gjør jeg når jeg får en skade? Tidligere har jeg prøvd mange ting i fortvilelse og frustrasjon. Fastlege med  MR/CT/røntgen, naprapat, ortoped og ”piller” mot det ene og det andre. Dette har jeg sluttet med. Nå slapper jeg mer av og avlaster kroppen med mindre trening i stedet for å løpe rundt til leger m.m. Det heter seg at tiden leger alle sår, og det er ikke kødd en gang. Min erfaring er at nøkkelen til å bli skadefri, hvis jeg er skadet, så er det ned med treningsmengde og trene alternativt. Ikke sitte stille i ro og vent på at skaden plutselig skal bli borte. Håper jeg ikke får for mange på nakken nå? Men jeg føler at det er for mange som tror de kan sitte og/eller hvile seg til bedre helse/livskvalitet når de møter på skade/sykdom. Dette gjelder både i fritiden og på jobb. Det er slutt på den tiden der en skal sitte i ro for å bli frisk ved f.eks de fleste muskel og skjelett plager som ryggplager. Nei, ut på tur aldri sur, er en bedre behandling for slike plager i dag.

Tenker at snart er jeg klar igjen for nye utfordringer der kroppen er sterkere enn noen gang. Ikke med hvile, men med bevegelse i hverdagen.

Sønnen min Kristian på skiskole. Snart er det klart for far og sønn i slalom bakken.

Sønnen min Kristian på skiskole. Snart er det klart for far og sønn i slalombakken.

Trondtri.

Om RunForFunMan

- Alder 52 år - Bosted Askøy - Kone + 2 barn - Jobb - TINE - Hobby: Follesø Mannskor Follesø Mannskor Trim Bergen Løpeklubb
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.