ENDORFINER OG ENDORFINOS HVA ER FORSKJELLEN?

I aksjon for Fenring under Maratonkarusellen.

I aksjon for Fenring under Maratonkarusellen.

HVA ER ENDORFINER?

Kroppen produserer endorfiner når vi ler, ved seksuell aktivitet, når vi har smerter, men fremfor alt når vi bedriver fysisk aktivitet.

Hormonet endorfin er nesten alltid til stede når jeg er i godt humør. Jeg kaller endorfiner for ”lykkehormon” eller ”kroppens eget morfin”. I store doser gir endorfiner meg følelse av ekstase og lykkerus. Ordet endo betyr ”i kroppen” og orfin kommer av morfin. Derfor er endorfiner smertelindrende.

Les mer om endorfiner i slutten av dette innlegget.

5 Endorfinos etter løp i Vinterkarusellen.

5 Endorfinos etter løp i Vinterkarusellen.
Foto:Jørgen Pettersen

HVA ER ENDORFINOS?

Endorfinos er en trening gruppe/fora som jeg er med i på facebook. Jeg var med i den gruppen i ca 1 ½ år før jeg for en uke siden meldte meg ut. Gruppen består av ca 35

To Nisser(Endorfinos) etter endt økt med Fenring Langdistanse.

To Nisser(Endorfinos) etter endt økt med Fenring Langdistanse.

eliteutøvere og treningsivrige damer og menn, medlemmene er fra hele landet. I gruppen er det ultraløpere, terrengløpere, ”vanlig løpere” triatleter, syklister, skiløpere, m.m. Gruppen utveksler treningsrapporter, erfaringer, samt gir råd og veiledning til hverandre. Det er utrolig mye kompetanse blant utøverne som kommer alle til nytte. Jeg har hatt nesten uunnværlig glede og nytte av å være en del av gjengen. Jeg har også lært de fleste å kjenne som gode treningsvenner, ja også som ”ekte” venner. Steike for noen fine mennesker.

Hva skjedde så for en uke siden? Jo jeg var deprimert og treningslei etter en tid med motgang med skader på grunn av trening og belastninger i hjem og arbeid. Mens jeg var

Meg sammen med Endorfinos Bjørn Tore etter endt 5000m under Jermannen.

Meg sammen med Endorfinos Bjørn Tore etter endt 5000m under Jermannen.

grepet av vonde tanker der ”mørkets makter” rådde mitt sinn, tenkte jeg feile og vonde tanker. Jeg tenkte blant annet at hvis jeg fjernet meg fra ”ytre” påvirkninger som treningsgruppen Endorfinos, så ville jeg lettere finne ny treningsglede og ro i sjelen. Så skjedde ikke. Jeg merket bare etter noen dager at jeg manglet noe. Jeg hadde ”mistet” mennesker som brydde seg om meg, ga meg råd, veiledning og glede. Hva hadde jeg gjort og rotet til nå igjen? Dette kunne ikke fortsette. Jeg gikk dypt inn i meg selv uten mye hokkus pokkus og erkjente min feil. Jeg hadde forlatt noe og noen som var der for å støtte meg.

Hva lært jeg så, og hva er ENDORFINOS for meg?

Jeg lærte at å forlate dem som skal støtte blir helt riv ruskende galt. Men tror ikke jeg er

Min beste Endorfinos venn Øyvind.

Min beste Endorfinos venn Øyvind.

den eneste som har gjort feile valg når ”mørkets makter” rår i

sinnet. Jeg har nå stått opp for mitt feile valg og erkjent min feil. Jeg har blitt tatt inn igjen i varmen i gruppen, og blitt forent igjen med gode venner og treningsvenner. TUSEN TAKK, HVER ENKELT AV DERE BETYR MER EN DERE ANER..

Dette ble kanskje litt internt for mange av mine lesere, men jeg

Endorfinos Harald.

Endorfinos Harald.

vil med innlegget også vise at ”alle” trenger treningsvenner til å bakke opp hverandre. Ta vare på det du har, du vet ofte ikke hva du mister før det er for sent. Det er slik hele vårt samfunn er bygget opp gjennom samhold og inkludering.

ENDORFINER OG ENDORFINOS BETYR MYE FOR MEG.

Med en god gjeng fra Endorfinos på Dronningen

Med en god gjeng fra Endorfinos på Dronningen.

Her er mer om Endorfiner, klippet og limt sammen fra forskjellige medier.

– Hvordan utløser vi selv endorfiner?

– Det beste er å være i fysisk aktivitet i minimum 20 minutter. Med fysisk aktivitet menes muskelsammentrekninger. Jo kraftigere sammentrekningene er, jo mer endorfiner utløses. Endorfiner kan også utløses ved annen sansestiumuli som eksempelvis elektrisk stimuli av musklene og ved akupunktur.

Endorfinos Fest hos Bjørn Tore.

Endorfinos Fest hos Bjørn Tore.

– Hvilke aktivitet utløser mest endorfiner?

– Det kan være jogging, sykling, skigåing, kraftig vektløfting og andre aktiviteter som innebærer høy stimulering av musklene. Endorfiner er alltid til stede i kroppen vår selv når vi ikke bedriver fysisk aktivitet. Det utløses litt hver gang vi ler eller gjør andre hyggelige aktiviteter. Vi kan også utløse endorfiner mens vi gjør andre morsomme ting, som å leke med ungene. En omgang på fotballbanen, en svømmetur i bassenget eller løpe en tur.

Kake er bra for Endorfinos mener Per Gunnar og Eva.

Kake er bra for Endorfinos mener Per Gunnar og Eva.

Smerter og stress

– Kroniske smertetilstander er et stort og økende problem i vårt samfunn. Halvparten av langtidssykemeldte og 20 prosent av uføre har ulike smertetilstander. At kroppen selv produserer smertestillende er flott, men den kronisk syke må selv klare å utnytte sine endorfiner.

Inger Johanne og Morten.

Inger Johanne og Morten.

– Kan en bli avhengig av endorfiner?

– Avhengighet av endorfiner og fysisk aktivitet er en positiv avhengighet, men det er viktig at kroppen får lov til å slappe av innimellom. For mye endorfiner over lang tid kan svekke immunforsvaret. Det er ikke nødvendig å trene mye hver dag. En god regel er å trene annenhver dag. Noen mennesker blir avhengig av fysisk aktivitet for å oppnå et ”gledeskick”. Dette er først et problem når vedkommende blir ute av stand til å trene, som eksempelvis ved sykdom. Da kan disse menneskene være mer tilbøyelig til å bli deprimerte.

Endorfinos fest.

Endorfinos fest.

”Runners high”

– En annen situasjon, hvor endorfiner i høy grad er medvirkende, er tilstanden som kalles ”Runners high” eller ”Løpe-rus”. Dette er en helt spesiell følelse av oppstemthet og lykke som mange idrettsutøvere opplever. Tilstanden kan forekomme etter 35 til 40 minutters hard og intens trening. Utøverne rapporterer om en tilstand hvor kroppen yter maksimalt og de får en følelse av å være ”høy”, i en ruslignende tilstand hvor en formelig svever.

Ståle og Sølvi.

Ståle og Sølvi.

Fysisk aktivitet og depresjon

– At mosjon og endorfiner gir psykisk velvære, blir utnyttet også terapeutisk. Det er gode erfaringer med å bruke mosjon som medisin til personer som lider av angst og lettere depresjoner. Fysisk aktivitet viser seg å hjelpe både på søvn, appetitt og energinivå. Ofte forsvinner muskelspenninger, uro og rastløshet. Erfaringer viser at mosjon ikke bare kan hjelpe på depresjon, men i noen grad også forebygge nye depresjoner.

Svein

Svein

– Hva med stress?

– Ved stress utløses endorfiner, men også her har fysisk aktivitet en god og veldokumentert virkning på kroppens biokjemi. I tillegg til endorfiner utløses også stresshormonene adrenalin og noradrenalin. De frigis av binyrebarken og har en lang rekke virkninger – kort sagt gjør de kroppen anspent og klar til kamp. Disse hormonene får blant annet blodkarene i huden til å trekke seg sammen, slik at det blir sendt mer blod til kroppens vitale organer. Ved kortvarig stress oppstår ingen skade, men ved langvarig stress setter det seg i kroppen og personen føler seg trøtt og sliten, men også dette kan fysisk aktivitet motvirke fordi mosjon får konsentrasjonen av stresshormoner til å falle, som igjen gir velvære og får kroppen til å slappe av.

Etter løp/konkurranser koker Endorfiner i kroppen

Etter løp/konkurranser koker Endorfiner i kroppen

Om RunForFunMan

- Alder 52 år - Bosted Askøy - Kone + 2 barn - Jobb - TINE - Hobby: Follesø Mannskor Follesø Mannskor Trim Bergen Løpeklubb
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..