Prosjekt vektreduksjon.

90 kilo's Trond

90 kilos Trond 2010

Ved juletider så satt jeg meg et hovedmål og noen delmål for hva jeg ønsket å gjøre noe med for å komme meg i bedre form og ut av komfort sonen og inn i trenings sonen. Hovde mål var vektreduksjon. Delmål var å bedre kondisjonen, løpe lengre treningsturer, gjennomføre en til to intervaller i uken og få mer høydemeter.

Hovedmålet startet jeg på 1 januar etter en mat rik jule og nyttårs feiring. Kroppsvekten måtte ned hvis jeg ønsket å få bedre løpsopplevelser fremover.  Historien min når det gjelder vekt er som følgende: 2008 = 94 kg, 2010 = 90 kg, 2013 = 72 kg, 2016 = 80.5 kg. Så etter noen gode år var jeg nå inne i en negativ trend. Å bryte en slik negativ trend er ut fra erfaring en meget hard øvelse, men med rett fokus så tenkte jeg dette ville gå fint. Og min oppskrift til vektreduksjon skal dere nå få.

Jeg smiler for tiden. Trening er herlig

Jeg smiler for tiden. Trening er herlig

OPPSKRIFT MIN VEKTREDUKSJON:

MAT:

Først så måtte jeg ha en plan for å gå ned i vekt. Min plan var å kutte ut all alkohol, brus og snop i hele januar, for så å sleppe litt opp i februar. Jeg mente det var litt viktig med en hurtig og litt brutal start i stedet for å dra det for langt ut. Når det gjald alkohol så gikk det uten problemer. Snop var det litt verre med. Jeg spiste ikke sjokolade så hurra for det, men sprakk på en neve med peanøtter og noen få chips flak. Ikke noe stor sprekk så var fornøyd med dette. Var suget etter snop og alkohol stort? Ikke når det gjaldt alkohol. Snop suget kjente jeg på i perioder og da spesielt i helgene.

Neste var daglig matinntak. Der la jeg om til å leve så normalt som mulig med justeringer

Ingredienser til brødbaking.

Ingredienser til brødbaking.

med tanke på sunnere mat. Jeg begynte å bake mitt eget brød basert på grovt fiber rikt mel tilsatt kli, solsikkekjerner, nøtter, havregryn m.m. Majonesen og rekesalaten ble byttet ut med sunnere pålegg. Det ble spist brød til frokost og kvelds. Middagstallerken besto alltid av minst 50% grønsaker. Ved inntak av både frokost, middag og kvelds spiste jeg meg aldri stapp mett. Ellers så supplerte jeg med litt frukt og lett yoghurt innimellom.

Jeg har nå når vi er godt inne i februar sluppet litt opp og tillater meg litt mer av alt når jeg føler for det.

I tillegg til mat omlegging så bruker jeg faktisk badevekten som et viktig hjelpemiddel. Jeg løpet ikke på vekten hver dag og noterer gram og blir enten glad eller sur for noen gram opp eller ned. Nei jeg bruker vekten som et justerings verktøy en gang i uken der jeg veier meg på samme tidspunkt. Ut fra den ukentlige veiingen får jeg en pekepinnen på om matinntaket virket greit, og om eventuelt justeringer måtte til.  Siden jeg ikke bare ønsker vektreduksjon gjennom mat, men også trening så tenker jeg det ikke er så lurt å gå for hurtig ned. Restitusjon ved trening er viktig og da må kroppen ha nok næring.

Hjemme bakt brød

Hjemme bakt brød

TRENING:

Ved siden av korrigering av mine matvaner  så ønsket jeg å kombinere det med trening for å gå ned i vekt. Mål for treningen i starten var bevegelse av en eller annen form hver dag i hele januar. Dette gjennomførte jeg neste helt. Jeg beveget meg i 26 av dagene i januar i en eller annen form.

Hovedplanen med treningen var minst en intervall økt i uken. Den ble gjennomført enten

Ut mot havet. Deler av Askøy på langs går i nydelig kystlanskap.

Ut mot havet. Deler av Askøy på langs går i nydelig kystlanskap.

som en kort og hard bakkeintervall eller løp på Ravnanger banen, som gjerne var15x400m. To langturer og da gjerne med litt høydemeter  var viktig å få til. Jeg har hatt noen turer fra Skålevik over Lyderhorn-Damsgårdafjellet-Løvstakken og til byen. Deler av Askøy på langs løypen har også vært flittig brukt. Langturer er gode fettforbrennings turer. Utover dette så har jeg hatt ukentlige korte rolige turer sammen med Follesø Mannskor trenings gruppe og Astrik løpegruppe.

RESULTAT:

6 kg på 6 uker der jeg sikkert også har økt muskelmassen litt. Jeg ser på dette som en kontrollert vektreduksjon og er kjempefornøyd. Tenker jeg en dag skal putte 6 kg stein i en ryggsekk og ta meg en løpetur, tenker jeg da får føle hvordan 6 kilo føles. Nå kan jeg slippe opp litt på mat regime og kose meg når jeg vil uten at det vil ha store utslag på vekten. Vil uansett ha fokus på å gå ned noen kilo til for det er fremdeles nok å ta av.

Kolbeinsvarden sammen med min gode venn Harald.

Kolbeinsvarden sammen med min gode venn Harald.

VEIEN VIDERE:

Vi nærmer oss slutten av siste vintermåned og godt skal det bli. Dog skal det sies at jeg føler ikke vi har hatt vinter i år. Gleder meg til våren med lysere dager. Alt blir liksom enklere når dagene blir lenger.

Jeg har noen fantastisk treningsvenner, så å få langturer sammen med dem kommer til å bli et av hovedfokusene. Trener godt alene men må av og til ha nye impulser og det får jeg gjennom trenings venner.

Jeg er faktisk også litt redd for å pådra meg en eller form for trenings skade. Fra før av så sliter jeg fremdeles med den vonde skulderen men den er jeg blitt så vant til å forholde meg til. Jeg er ivrig på å trene når jeg først har et mål. Den treningsviljen kan bli for stor og da er også faren der for å pådra seg en skade. Kjenner jeg må skjerpe meg allerede.

Gleder meg til månedene som kommer.

Løvstakken sammen med Øyvind.

Løvstakken sammen med Øyvind.

 

 

Om RunForFunMan

- Alder 52 år - Bosted Askøy - Kone + 2 barn - Jobb - TINE - Hobby: Follesø Mannskor Follesø Mannskor Trim Bergen Løpeklubb
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.